İŞLETİM SİSTEMLERİ





          İşletim Sistemi, bilgisayar donanımına bir soyutlama sunarak üzerinde yazılım geliştirilmesine olanak sağlayan bir yazılımdır. Bir işletim sistemi temel olarak dosya sistemi, süreç sistemi, hafıza yönetimi, donanım sürücüleri, ve açılış sürecinden oluşur. Modern işletim sistemlerinde sanal hafıza yönetimi, grafik kullanıcı arayüzü gibi bileşenler de bulunabilmektedir.
         Bazı işletim sistemlerinde grafik kullanıcı arayüzü işletim sisteminin bir parçası sayılırken (Windows gibi), genellikle UNIX türevi işletim sistemlerinde bu hizmet X Window System adı verilen harici yazılımlarla sağlanır.

  • Windows İşletim Sistemi
  • Pardus İşletim Sistemi
  • Linux İşletim Sistemi
  • MAC OS X İşletim Sistemi
  • Unix İşletim Sistemi
  • Minix İşletim Sistemi
  • Amiga İşletim Sistemi
  • Dos İşletim Sistemi

WİNDOWS





      Windows, Microsoft firmasının ürettiği bir işletim sistemidir. Kullanışlı grafik arayüzler (pencereler) ve görsel iletiler yardımıyla programları çalıştırma, komut verme gibi işlemleri hem mouse (fare) hem de klavyeden veri girerek gerçekleştirebilme kolaylığı sağlayan bir işletim sistemidir. En büyük özelliklerinden biri, kolay öğrenilebilir oluşudur. Bu kolaylık Windows´a, bilgisayar pazarında en yaygın kullanılan işletim sistemi olmasını sağlamaktadır. Bu konuda en önemli rakibi ise Linux sistemidir.

       Şimdi ise Windows işletim sisteminin kullanıcı açısından avantaj ve dezavantajlarını kısaca inceleyelim :
      Avantajları
  • Bilgisayar kullanma konusunda zorluk çeken ve uzak duran kişilere görsel açıdan cazip ve kullanım kolaylığı olan bir çalışma ortamı sağlaması
  • Uzun dosya isimlerine izin vermesi
  • Program desteklerinin oldukça fazla olması
  • Yeni takılan bir modemi, mouse, ekran kartı, ses kartı vs gibi birimleri kolay ve otomatik algılama olanağı veren tak ve çalıştır desteğinin varlığı
    Dezavantajları
  • Windows´un, Linux gibi açık kodlu bir sistem olmaması, bu nedenle çok sayıda kullanıcının devreye girip, yazılımı geliştirmesine, açıklarını kapatmasına izin vermemesi.
  • Internet uygulamaları ya da veritabanı sunuculuğu gibi veri alışverişinin yoğun hacimli olduğu işlerde yavaş kalabilmesi.
  • Kilitlenme problemi ve zaman zaman yeniden yükleme zorunda kalınması.
  • Kimi durumlarda, diğer bazı işletim sistemlerine göre bilgisayar hafızası ve diğer kaynakları verimsiz kullanabilmesi.
  • Virüsler, bilgisayar korsanları ve Internet üzerinden gelebilecek çok sayıda hatalı programa karşı güvenlik açıkları barındıran korumasız bir sistem olması.

PARDUS



        Pardus; 2003 yılında temelleri atılan milli işletim sistemi olan, Türkiye'de TÜBİTAK-UEKAE tarafından geliştirilen, özgür, hızlı kurulabilen, kolay kullanılır, çoklu dil içeren, bilgisayar kullanıcılarının temel masaüstü ihtiyaçlarını gidermek üzere halihazırdakilinux dağıtımlarının üstün taraflarını kullanan; kurulum, yapılandırma ve kullanım kolaylığı sağlayan açık kaynak bir işletim sistemidir. 
       Pardus'un bugüne kadar yayınlanmış 5 ana sürümü ve 9 ara sürümü mevcuttur. Bunlara ek olarak 2 kurumsal sürümü vardır.

LİNUX



          Linux, serbestçe dağıtılabilen, çokgörevli, çok kullanıcılı UNIX işletim sistemi türevidir. Linux, İnternet üzerinde ilgili ve meraklı birçok kişi tarafından ortak olarak geliştirilmekte olan ve başta IBM-PC uyumlu kişisel bilgisayarlar olmak üzere birçok platformda çalışabilen ve herhangi bir maliyeti olmayan bir işletim sistemidir.

MAC OS X


        Macintosh İşletim Sistemi, kısaca Mac OS, Apple firması tarafından piyasaya sürülen Apple’ın daha sonra “Mac OS” olarak isimlendireceği şeyin orijinal hali olan, tamamlayıcı ve isimsiz sistem yazılımı ilk olarak 1984 yılında orijinal Machintosh ile tanıtılmıştır. En son ana sürümü Mac OS X‘tir. Mac OS ailesinde Mac OS 7, Mac OS 9 ve Mac OS X vardır.Mac OS X Macintosh Operating System’in kısaltmasıdır. Sonundaki X roma rakamındaki 10’u temsil eder. Bu yüzden ABD’de Mac os X ‘iks’ yerine Mac os 10 ‘ten’ denir. Mac Unix türevi açık kaynak kodlu bir işletim sistemidir. Yasal olarak sadece Apple marka bilgisayarlar ile uyumludur. Grafik açısından çok ayrıcalıklı olduğundan genellikle yayıncılık alanında ilgi görür.

UNİX



      Unix 1960 li yillarda gelistirilmis ve o günden veride gelistirilmeye devam eden bir isletim sistemidir. Unix çoklu kullanicili, multi-tasking özelligi olan, server, masaüstü ve dizüstü bilgisayarlarda çalisabilen, çok kararli ve saglam bir isletim sistemidir.

     Unix sistemler ayrica Microsoft Windows'da oldugu gibi kolay kullanim saglayan bir grafiksel kullanici arayüzünede GUI) sahipdir. Ancak Unix denildiginde genelde grafiksel arayüzü olmayan programlar akla gelir. Örnegin telnet bunlardan biridir.

      Piyasada birçok çesit Unix versiyonu mevcuttur, bu veristonlarin hepsi ortak benzerlikler tasirlar. Sun Solaris, GNU/Linux ve MacoS X en popüler Unix versiyonlaridir.

MİNİX


      Minix , bütün kaynak kodları mevcut olan serbest bir unix clone’dur. İsminin açılımı mini-unix şeklindedir. Bütün kaynak kodları C diliyle yazılmış olup, içerisinde güçlü bir ANSI-C compiler bulundurur.

      Minix ‘in yazılma amacı : Gerçek bir işletim sistemini parçalara ayırmak için kullanılan deneysel bir işletim sistemidir. Kullanıcıların kendi kişisel bilgisayarlarında Unix’in çalışma sistemini öğrenmelerini amaçlar.

      Unix 6.0 AT&T lisansı altında – kaynak kodları açık bir şekilde – ve kolay bulunabiliyordu. Unix 7.0 piyasaya sürülmesi sırasında kaynak kodların açık bir şekilde olmasının ticari amaçlı kullanılabileceğini fark etti. Unix’in 7.0 dan itibaren açık kod sistemini terk etti. Fakat işletim sisteminin sadece teori üzerinde anlatılması , öğrencinin işletim sistemi hakkında yeterli bir bilgi kazanmasına engel oluyordu.

      Mr. Tatenbaum öğrencilerin üzerinde değişiklik yapabilecekleri Unix 7.0 !a uyumlu bir işletim sistemi yazdı ve buna mini unix (minix) ismini verdi. Şimdi bu işletim sistemi 1984 den bu yana işletim sisteminin iç yapısını görmede kullanılıyor.

Minix çıkan versiyonları ve tarihleri;

· 1984 Minix

· 1987 Minix 1.0

· 1992 Minix 1.5 (intel,macintosh,amiga,atari,SPACH)

· 1996 Minix 1.7.2

· 1997 Minix 2.0.0 (intel )

· 1998 Minix 2.0.2

        Ayrıca minix linux’ın temelini oluşturur. Linus torvalds minix’in daha gelişmiş bir modelini  tasarlamaya karar vermiş ve bu da linux’ın doğuşu olmuştur. (25 Ağustos 2001)

İlgili resim

AMİGA


    Amiga iflas etmiş olan Commodore şirketi tarafından üretilmiş ve 80'lerin ortasından 90'ların ortasına kadar, özellikle ufak boyutlu modelleri olan A500 ve A1200 ile döneminin en popüler kişisel bilgisayar sistemleridir. Üretildiği döneme göre şaşırtıcı derecede güçlüdür.



DOS



         DOS işletim sistemi veya tam adıyla Microsoft Disk Operating System (MS-DOS), Microsoft tarafından geliştirilen ve yenice üretilen kişisel bilgisayarların içerisinde kullanılan grafik arayüzünden mahrum komut tabanlı işletim sistemidir.

         DOS işletim sistemi ilk defa IBM'in üretmiş olduğu bilgisayarlar düşünülerek tasarlanmıştır. Microsoft'un sattığı ilk resmi ürünü olan bu işletim sistemi Tim Paterson'dan satın alınmış ve Microsoft markası altında IBM'e satılmıştır. 1981 Yılında ilk defa kişisel bilgisayarların içerisinde görünmeye başlanan MS-DOS işletim sistemi 1994 yılına kadar varlığını devam ettirmiş ve aynı yıl içerisinde MS-DOS 6.22 sürümü yayınlanarak rafa kaldırılmıştır.



Kaynakça:
https://tr.wikibooks.org/wiki/PC_%C4%B0%C5%9Fletim_Sistemleri
http://www.turkhackteam.org/linux/497087-minix-isletim-sistemi.html
http://web.deu.edu.tr/doc/lis/lis-1.html
http://kobitek.com/isletim_sistemleri
https://emresupcin.com

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »