PİLLİ DİKİŞ MAKİNESİ - DETAYLI İNCELEME

        Hepimiz yada çoğunluğumuz makinaların veya bazı mekanizmaların nasıl çalıştığını , içinde neler bulunduğunu merak etmişinizdir.Bu açtığım blog konusunda da bir makineyi söküp tek tek her parçasını detaylı bir şekilde inceleyeceğiz.


        Konumuzun başrolü olan bir makine olan DİKİŞ MAKİNE'sinden bahsedeceğiz.Öncelikle şu konuya değinmek istiyorum.Bu makineyi piyasada birçok şirket üretmektedir.Başka markalar'dada birebir aynısı görebilmemiz doğrusu beni şaşırttı.Benim inceleyeceğim makine ise çin malı bir makinedir.
      Makinemizden kısaca bahsedecek olursak ,makinemiz pille çalışan ayrıca istenildiği zaman dc 6v adaptör'lede çalıştırabileceğimiz girişi bulunmaktadır.Kısaca elde taşınabilecek,her yerde kullanıma hazır bir dikiş makinesi...Alttaki video, inceleyeceğimiz dikiş makinesinin kısa bir çalışma video'sudur.




          İnternet'te bulunan aynı dikiş makinesini anlatan  video'yu buraya tıklayarak izleyebilirsiniz.




_________________________________________________________________________________


PİL İLE ÇALIŞAN DİKİŞ MAKİNESİ


DETAYLI İNCELEME










_________________________________________________________________________________









                                                          İÇİNDEKİLER



  • Çalışma Mantığı...........................................................................................................................1

  • Dikiş Makinesinin Dış Yüzeyini İnceleme..................................................................................2

  • Dikiş Makinesinin İç Yapısını ve Parçalarını İnceleme...............................................................3

  • Çarklar ile İlgili Hesaplamalar.....................................................................................................4
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

_________________________________________________________________________________

  • Çalışma Mantığı


       


  •  Dikiş makinemizi çalıştırmak istediğimizde 1 numarada gösterilen on-off tuşuna basarak makinemizi çalıştırıyoruz.
  •  Makinemiz on-off tuşuna basıldığı anda 2 numarada gösterilen DC6V motorumuza enerji gider ve dönmeye başlar.
  •  Motorun dönmesiyle 4 numarada bulunan mil üzerindeki 3 numaralı çark dönmeye başlar.
  •  3 numaralı çarkta 5 numaralı çarkı dönderir.
  •  5 numaralı çark'da hem 12 numaradaki parçayı hareket ettirerek, 13 numaradaki mekanizmayla iğne altındaki makarayı hareket ettirir hemde 6 numaradaki milin dönmesini sağlar.
  • 5 numaralı çark 6 numaradaki mili döndürmesiyle 7 numaradaki konik çark dönmeye başlar.Bu konik çark dönme hareketini 8 numaralı mil de bulunan konik çarkına iletir.Ve 8 numaralı mil hareket eder.
  • 8 numaralı mil 9 numaradaki parçayı hareket ettirir.
  • 9 numaradaki parça 10 numaradaki mekanizmayı yukarı aşağı hareket etmesini sağlar.
  • Ve böylelikle 11 numarada gösterilen dikiş makinemizin iğnesi hareket etmeye başlar.




                


















_________________________________________1______________________________________

  • Dikiş Makinesinin Dış Yüzeyini İnceleme






Resim 1
Makinenin 4 tarafından çekilmiş fotoğraflar





Resim 2
İğne ve Baskı Ayağı
                            Baskı ayağı: Dikiş sırasında kumaşa baskı uygulayarak kaymasını önler.
                             İğne: Üst iplik dediğimiz makara ipliğini kumaşa daldıran ve dikişi oluşturan parçadır.


Resim 3
⇒Tansiyon Ayarı Yapılan Yer
Tansiyon ayarı: Makaradan gelen  ipliğin gerginliğini ayarlamak için kullanılır.

Resim 4
1. makaranın  koyulduğu yer(Makara pimi) 

Resim 5
Makaradan gelen ipin geçirildiği tel



Resim 6
H-L  motorun hızının arttırılıp azaltıldığı tuşdur.
ON-OFF makineyi açıp kapamayı sağlar.


Resim 7
1 ile gösterilen yer iğneye bağlı olan hareketli metal parça
2 ile gösterilen yer makara ile iğne ucu arasında ipin akışını sağlayan hareketli metal kısım(ayak askısı)


Resim 8
İğne altından gelen ipin, 2. makaranın takıldığı yatak - Bu makaranın makinedeki görevini merak ediyorsanız buraya tıklayıp izleyebilirsiniz.


Resim 9
Volan
    Volan: Elle çevirerek dikişi yavaşça ilerletmek veya iğneyi aşağı-yukarı hareket ettirmek için kullandığımız bölümdür.


Resim 10
2. makaranın üstündeki plastik kapağı açan tuş,düğme



Resim 11
FOOT PEDAL : Pedal takdığımız giriş
               Pedal: Dikişi başlatmak, bitirmek, hızlandırmak-yavaşlatmak için ayağımızla kontrol ettiğimiz parçadır.
DV 6V 800mA : Adaptör girişi


Resim 12
Baskı ayağını yukarı aşağı hareket ettiren metal hareketli bölme


Resim 13

Pil yatağı - 4 pille çalışmaktadır.

Resim 14
Pil yatak kapağı
59 mm genişlik
87 mm uzunluk


Resim 15

Makineye dair bilgilerin olduğu etiket

__________________________________________2_____________________________________




  • Dikiş Makinesinin İç Yapısını ve Parçalarını İnceleme
            ⏯ Makinemizin dışındaki vidaları söküp içini açıyoruz.






Resim 16
Makinemizin iç yapısı  
-Bütün mekanizma ve parçalar vidalarla dış kalıba sabitlenmiştir.
-Makinenin sağ tarafında gözüken kablolar 1 mm çapındadır.


Resim 17
Dış kalıbı sabitleyen vidalar
13 mm uzunluk , vida ağzı 4.5 mm


Resim 18
Dış Kalıp
Yükseklik : 19,28 cm
Genişlik : 10 cm
Yatay yükseklik : 18,8 cm



Resim 19
H-L - Hız arttırma tuşu
6-3,5 mm ölçülerinde 2 vidayla dış kalıba sabitlenmiş.Üzerinde 1 diyot ve 2 kablo bağlıdır.Kablolardan kırmızı olan motora,mavi ise on-off tuşuna bağlıdır.




Resim 20
ON-OFF Açma Kapama Tuşu
Üzerinde 6 kablo bağlantı yeri vardır.Bunlardan 2 sine sadece kablo bağlıdır.1.sinde pillerin pozitif(+) kısmına bağlıdır.2. bağlantı yerinde ise 2 kablo beraber bağlıdır.Biri H-L tuşuna diğeri FOOT PEDAL girişine bağlıdır.



Resim 21
Makinenin tepesinde bulunan ekstra makara takılacak yer
-Metal çubuk 36.8 mm uzunluğunda , 3.5 mm çapında 



Resim 22
Kırmızı bölgenin içinde Makinenin ayak askısını hareket ettiren mil bulunmaktadır.



Resim 23
   Eksen uzantıları kesişen 2 milin birbirine hareket iletimini sağlayan konik dişli çark
2 Dişlininde uzunluğu 21 mm , genişliği 7,7 mm –18 dişli sayısına sahiptir.



Resim 24
Motordan gelen hareketi ayak askısı ve iğne ucunun hareket enerjisini sağlayan mil
Dış kalıba 4 vidayla sabitlenmiş.Vidalar 9.5 mm uzunluk ,5 mm ağıza sahip
Milin uzunluğu 12.7 cm , çapı 4,5 mm



Resim 25
  Milden gelen hareket ile ayak askısı ve iğne ucunu yukarı aşağı hareketini sağlayan plastik parça
Tek vidayla gövdeye sabitlenmiş.vida uzunluk 4.2 mm , ağız genişliği 3 mm
Parçanın uzunluğu 22.1 mm , Genişlik 9.6 mm


Resim 26
Resim 21 ve 7 de gözüken Ayak askısı(ip gergi kolu)
Vida uzunluk 11.4 mm , genişlik 5 mm
Askının olduğu kısım uzunluk 63 mm , kalınlık 1.4 mm
askıyı tutan kısım uzunluk 37.7 mm


Resim 27

Soldaki FOOT PEDAL , Sağdaki DC 6V(adaptör) girişleri
Foot Pedal : Üzerinde 2 ayağına kablo bağlıdır.Kablolardan biri on-off tuşuna bağlıdır.Diğer ayağa 2 kablo bağlıdır.Biri adaptöre diğeri on-off tuşuna bağlıdır.
DC 6V : 3 ayağı vardır.Birine Foot Pedal dan gelen kablo ve pilin (+) kısmından gelen kablo bağlıdır.2.sine motordan gelen kablo bağlıdır.3. kabloya ise pilin (-) kısımından gelen kablo bağlıdır.



Resim 28
İğnenin bulunduğu mekanizma 
İğneyi yukarı aşağı hareketini sağlayan dikiş makinesinin asıl iş yapan kısmı 
Gövdeye 4 vidayla sabitlenmiştir.Vidaların uzunluğu 11 mm,ağız genişliği 5.2 mm


Resim 29

Baskı Ayağı
Tek vidayla gövdeye sabitlenmiştir. Vida uzunluk 9.2 mm , ağız çapı 5.7 mm



Resim 30
Yay
Görevi gövde ile baskı ayağı arasında stabil bir düzen ve arasını belli mesafede tutmak yani baskı uygulamaktır..
19 spiral sayısı 
56.7 mm uzunluk 
7.4 mm çapı vardır.



Resim 31

Baskı ayağını yukarı aşağı hareketini sağlayan kısım
yani dışardan elle kontrolünü sağlanan metal parça
Resim 32
Baskı ayağını , yayı ve iğneyi kendisine sabitleyen metal çubuk
Metal çubuğun uzunluğu 82.4 mm , çap 2 mm
Üzerinde ki beyaz plastik 3 mm uzunluğunda 1.1 mm çapında bir vidayla metal çubuğa sabitlenmiş



Resim 33
İğnenin resim 2 deki metal gövdeye sabitlenmesini sağlayan parça
Vida ve 6 köşeli somun vardır üzerinde



Resim 34
Makinenin İğnesi
Uzunluk 53.9 mm
İnce taraf çap 1.6 mm
Kalın taraf çap 3 mm


Resim 35
Makine iğnesinin resim 33 ile kendisine sabitleyen metal parça
Üzerinde iğnenin sabitlenmisini sağlayan yuva ve çubuğun gövdeye bağlanmasını sağlayan bir yuva bulunur.
Uzunluk 108.4 mm  
Çap 2.1 mm



Resim 36

Resim 35 deki metal çubuğu gövdeyle,resim 37 deki parçaya bağlayan plastik parça
Uzunluk 13.8 mm
Genişlik 9.5 mm


Resim 37
Hareketin geldiği resim 22 deki mil ile resim 28 deki iğne gövdesi arasındaki hareketi ileten parça
Uzunluk 20.8 mm 
Genişlik 7.6 mm
Kalıklık 5.5 mm



Resim 38

Ve Resim 29 dan 37 ye kadar olan tüm parçaları kendisine sabitleyen siyah plastik gövde
21.6 mm ye 39.8 mm ölçülerinde , üzerinde 4 tane vida yuvası vardır.
Resim 39
Dikiş plakası 
Dikilen parçanın makinede düz bir şekilde ilerlemesini ve iğne ucunun dikilen parçaya rahat batırılıp çıkmasını sağlayan metal parça



Resim 40

DC 6V MOTOR 
Makinenin en önemli kısmı yani kalbi diyebiliriz.Üzerindeki çark'ın 10 tane dişli sayısı vardır.
Motora 2 kablo bağlı,biri H-L tuşuna , diğeri DC 6v adaptör ayağına bağlıdır.
Dişli 8 mm çapında , uzunluğu 5.5 mm 

Motorun uzunluğu 46.6 mm , çapı 24 mm
Resim 41
Motoru gövdeye sabitleyen parça
2 vidayla sabitlenmiştir.Vidalar 7,3 mm uzunluğunda , ağız çapı 6 mm'dir Motorun çapına göre şekil almıştır. 
Tam çapı 26.4 mm'dir.



Resim 42

Motorun dönderdiği ana çark
Bu çark 2 kısımdan oluşur.Büyük çark motordaki çarkla temas eden çark,diğer küçük(pinyon) olan çark diğer çarkları dönderen çarktır.
2 tane olan siyah plastik parçalarda çarkı gövdeye sıkıştırma yöntemiyle sabitleyen parçalardır.Yani vida kullanılmadan sabitlenmiş.
Büyük çark 41.6 mm çapı
                       3.2 mm kalınlığı
61 tane dişli sayısı vardır.
Küçük çark 8 mm çapı 
                        6 mm kalınlığı
10 tane dişli sayısı vardır.



Resim 43

MİL
Bu 2 çarktan oluşan mekanizma motordan aldığı hareket enerjisini büyük çarkla iğnenin altındaki 2.makaranın dönmesini sağlayan mekanizmayı,diğer konik çark ise iğne ucunu yukarı aşağı hareket ettirir.Gövdeye bir metal çubuğa bağlanarak 4 vidayla tutturulmuş
Vida uzunluk 11,3 mm
      ağız çapı 6,9 mm
Büyük çark   kalınlığı 4.4 mm
                  çapı 41.6 mm 
61 tane dişli sayısı vardır
Milin uzunluğu 120 mm
                  çapı  4.5 mm 



Resim 44
Konik Çark
Konik çark   kalınlık 7.5 mm
                  çapı 21.2 mm
18 tane dişli sayısı vardır.


Resim 45
Resim 46

Resim 47




Resim 43 deki  mekanizmanın sağ ucunda bulunan ve kendisini tek vidayla mile sabitleyen plastik parça
Milden aldığı hareket enerjisiyle resim 45 deki sistemi hareket ettirmeyi sağlar.

Vida uzunluk 7.5 , Ağız çapı 4.1 mm



Resim 48

Keskin,tırtıllı olan yüzeyiyle hem baskı ayağını hem dikilecek parçayı kaydırmayan metal yüzeyli parça
İğnenin altında bulunur.24 tane çıkıntısı vardır.
Resim 49

Resim 50

İğne altındaki 2. makaranın hareketini sağlayan mekanizma
2 tane 9.7 mm ye 4.9 mm lik vidayla gövdeye sabitlenmiş
Uzunluk 105 mm , genişlik 64 mm 



Resim 51
Parçanın üst kapağını açıyoruz.
4 tane 10 mm , 5.3 mm vidalarla sabitlenmiştir.

Resim 52
Makara yatağını açıyoruz.
Çap 32.5 mm , kalınlık 14 mm
İçindeki siyah mıknatıs, makarayı kendisine çekerek sabit tutmasını sağlar.



Resim 53
Makara yatağını hareket ettiren mavi parçayı yerinde çıkarıyoruz.
Sağdaki resimde parçanın altındaki uzun plastik çubuk kısmı göründüğü gibi bir deliğe sokularak sabitlenmiştir.


Resim 54
Altında çark(pinyon'da denmektedir) bulunmaktadır.
Bu çarkı hareket ettiren resim 55 deki düz çarktır.
Çarkın çapı 10.2 mm
    uzunluğu 4.1 mm
13 tane dişli sayısı vardır.
Mavi parçanın kalınlığı 13.8 mm
                             çapı 36 mm



Resim 55
Resim 54 deki parçayı  ileri geri hareketini sağlayan üzerinde düz çark bulunduran düz dişli kremayer
Sabitlenmesi için 2 tane 4.6 mm ye 9.8 mm boyutlarında vida yardımıyla, 18 mm ye 6 mm boyutlarında siyah parçaya tutturularak sabitlenmiştir.
Düz çarkın 20 tane dişli sayısı bulunmaktadır.Uzunluğu ise 45 mm dir.



Resim 56
Resim 49 dan 55 e kadar olan parçaları üzerine sabitlenen parça
Uzunluk 94.7 mm
Genişlik 64 mm


Resim 57
VE TÜM BUNLARI KENDİSİNİN İÇİNDE BULUNDURAN , SABİTLEYEN DIŞ KALIP
 ÜZERİNDE 30 TANE VİDA YATAĞI VARDIR.


_______________________________________4________________________________________




  • Çarklarla ile ilgili hesaplamalar



Resim 58

Numarayla gösterilen yerlerdeki dişlilerin matematiksel hesabını yapalım şimdi..


1

Resim 59


Resim 60


1 deki çarkı, 2 numarada gösterilen pinyon tipli çark bu çekilde dönderir.
Görselin sağındaki pinyon çarkdır.

Resim 67

Diş sayısı : 61
Bölüm Dairesi Çapı :41.6 mm
Diş Üstü Çapı : 42.8 mm
Diş Dibi Çapı : 39.8 mm
Modül : Çap / Diş sayısı
Modül : 41.6 / 610.68 mm



2 de gösterilen büyük çarkta , 1 deki çark gibi aynı ölçülere sahip o yüzden ondan bahsetmeyeceğim.


2

Döndüğü yön resim 61 de gösterilmektedir.Resmin sağındaki pinyon çarktır.

Resim 68
Çarkın konumu , resimde görülen kırmızı yuvarlağın içerisinde gösterilmektedir.
Resim 69

Diş sayısı : 10
Diş Üstü Çapı : 9,6 mm
Bölüm Dairesi Çapı : 8  mm
Diş Dibi Çapı :  6 mm
Çarkın 1 Turda Aldığı Yol : 25,13 mm
Modül : Çap / Diş sayısı
Modül : 8  / 100.8 mm





3


Resim 70
Çarkın makinemizden görüntüsü 


Resim 71
Dönme yönleri resimdeki gibidir.



Diş sayısı : 18
Diş Üstü Çapı : 23.4 mm
Bölüm Dairesi Çapı : 21.2  mm
Diş Dibi Çapı :  18.3 mm
                                                         Modül : Çap / Diş sayısı
                                                         Modül : 21.2  / 18 : 1.17 mm



4

4 ile gösterdiğim yerde 2 tane dişli var.Resim 58 de tam olarak gözükmüyor.
Bu çarklar aşağıdaki gibidir.

Resim 72

Çap : 10.2 mm
Kalınlık : 4.1 mm
Diş sayısı : 13
Diş Üstü Çapı : 11.7 mm
Bölüm Dairesi Çapı : 10.14 mm
Diş Dibi Çapı : 8.3 mm
   Modül : Çap / Diş sayısı
          Modül : 10.2  / 13 : 1.17 mm


Resim 73



Diş Sayısındaki Boy 1,4 mm
Tabandan Pinyon Ekseni : 45,12 mm
Adımı : 0,0707 mm
Kremayer Çalışma Yükü : 44,9 mm
Diş Derinliği : 0.05
uzunluk : 45 mm
Diş sayısı : 20 
  Modül : Uzunluk / Diş sayısı
   Modül : 45  / 20 : 2.25 mm
   

_________________________________________4______________________________________

    Pille çalışan dikiş makinemizin incelemesini bitirdik. Başka bir makine incelemesi 
yazımda görüşmek  üzere....

_________________________________________________________________________________


Share this

Related Posts

Previous
Next Post »